LYS & FORM – fra det norrøne

Steen Folmer Jensen (f. 1939). Kunstakademiets Arkitekskole 1965-70. Arkitekt, tingfinder og billedmager. Medlem af Morsø Kunstforening.
Kirsten Klein (f. 1945). Uddannet portræt- og museumsfotograf 1966. Repræsenteret i private og offentlige samlinger. Medlem af BKF, Kunstnersamfundet, Vrå-udstillingen og Corner.
For at finde begyndelsen må vi gå langt tilbage. Fra 2020 spoler vi tiden tilbage til altings begyndelse, hvor guds ånd svævede over vandene og alting befandt sig i zonen mellem lys og mørke. Dengang drømte ingen om ord og tal, om skibe af jern og flyvende maskiner, fotoapparater, papir, flinteøkser, kvantemekanik og ånden selv var endnu ikke færdig med at udføre skaberværket. Hver dag var en rejse og en bevægelse mod noget andet – en rejse, der sluttede efter seks arbejdsintensive dage – og så en enkel dag til at hvile de trætte fødder, de trætte hænder og det trætte hoved. Tiden gik og blev senere sig selv. Og her står vi så: Midt i den foreløbige kulmination på verdens skabelse – det evige øjeblik – omgivet af kunstnerparret Kirsten Klein og Steen Folmer Jensens udstilling LYS & FORM.
Rejse i flerdimensionelle rum
Udstillingen tager udgangspunkt i kunstnerparrets mange og lange rejser i det norrøne og nordatlantiske område og består af fotografier og fundne og konstruerede objekter: Et tableau af todimensionelle flader af lys og tredimensionelle objekter i rummet, hvor hver eneste detalje er vigtig, ikke i kraft af hvad det hele præcist betyder, men på grund af det vidnesbyrd om tid, eksistens, sansning, erkendelse/undren og forandring, som LYS & FORM er: Udstillingen har del i to enkelte individers personlige rejser igennem en række landskaber og steder, som (hvis man ser bort fra tiden-før-nu og kan man overhovedet det?) – altid har eksisteret i forskellige manifestationer, men er samtidig en flerdimensionel rejse i geografiske, kulturelle, mytiske, tidslige og eksistentielle rum. Adskilte og sammenhængende bobler af eksistensmateriale.

Der er træ, sten og menneskeskabte objekter, der sammensættes og afspejler den stadige forandringsproces, som udspiller sig hvert sekund i dette univers. Men kan man overhovedet tale om et sekund? Hvad betyder et sekund lige nu for den, der vandrer i landskabet omkring Stonehenge og tænker på landskabet på Mors og tænker på busforbindelser mellem Frederikshavn og Hjørring og tænker på barndommens gade og pludselige erindringer og i forskellige stemninger og tænker på aftensmaden og tænker på om der mon findes et liv efter døden og tænker på om det mon begynder at regne og tænker på og tænker på og eksisterer og eksisterer? Og kan man overhovedet tale om et univers?
I gamle dage før verden og ungdommen gik af lave og Kant i 1783 satte klare begrænsninger for den menneskelige fornuft, før Freud, Nietzsche og Marx gjorde mennesket mistænksomt og før Marcel Duchamp introducerede komiteen for ”The Independent´s Exhibition” i New York for et pissoir var kunstnerens projekt at skildre eller formidle nogle centrale ideer og absolutte sandheder; gud, filosofien, samfundet, menneskets sande natur – Det Sande, Det Gode og Det Skønne.
Alt kunne ordnes og forstås – man vidste, at mennesket og verden var to adskilte størrelser og vigtigst: At der i mennesket og i verden eksisterer en kerne, en essens, der velsigner alt med en mening og et endemål. Da vi forlod de gamle dage stod vi tilbage med det meget gode spørgsmål: Indoptager vi passivt verden eller er vi med til at skabe meningen med det hele?

Det er et irriterende spørgsmål, der på mange måder har slået mennesket ud af kurs: Kan en krusedulle på et stykke papir komme til at betyde ligeså over tid som en kultisk stensætning gør i dag? Hvor vægtig og betydende skal et objekt være for at betyde noget? Og hvad betyder noget i og til alle tider? Og betyder det det samme for alle? Svaret er selvfølgelig ’nej’. Hvilket straks afføder det endnu mere irriterende spørgsmål: Hvorfor?

Tilbage står landskabet, himlen, solen, månen, fysiske efterladenskaber og frembringelser, religioner, relationer, erfaring, sansning, lys og form:
Alt det hånden har skabt og alt det ånden har tænkt.
Man fristes til at spørge: Hvad betyder det? Og svaret er altid: ”Ikke nødvendigvis (men måske) noget lige nu”. Udstillingen LYS & FORM opfordrer til at omformulere spørgsmålet ”Hvad betyder det” til i stedet, undrende, åbnet, rejsende og i bevægelse at spørge: ”HVORDAN BETYDER DETTE NOGET?”
andre udstillinger
HER & NU
Sommerudstilling med glaskunstnerne Søren Gøttrup, Britta Madsen, Karen Nyholm og Ned Cantrell. SØREN GØTTRUP + BRITTA MADSEN Siden 1980 har Britta Madsen og Søren Gøttrup haft fælles glasværksted – og bopæl – i Støvring, Nordjylland. Herfra har de betragtet verden – både den helt nære og den globale – og omsat deres iagttagelser og betragtninger […]
Læs mereJochen Kublik
Frederikshavn Kunstmuseum ejer en af de største exlibris samlinger i verden og ser det som sin opgave gennem regelmæssige udstillinger at skabe interesse for denne knap så kendte men interessante del af den grafiske kunst. Gennem næsten 40 år har vi derfor vist større og mindre udstillinger med exlibris fra museets samlinger, som præsenterer en […]
Læs mereNina Maria Kleivan – omSVØB
I perioden 26. marts – 4. juni kan man opleve udstillingen omSVØB med den dansk-norske billedkunstner Nina Kleivan. Udstillingen er en rejse i klædedragtens – eller snarere ’svøbets’ – betydning for mennesker og for Kleivan som kunstner (og menneske). OM mennesker. Med kunstnerens egne ord: ”Tøj som beklædning. Tøj som dragt. Tøj der dækker, varmer, […]
Læs mereWedding Day
I anledning af Frederikshavns 200-års købstadsjubilæum i 2018 inviterer Frederikshavn Kunstmuseum Pauli Tvilling til at skabe en udstilling på museet. Wedding Day tager publikum med gennem 200 års dragthistorie og viser de forskellige udtryk, brudekjoler har haft i den vestlige verden, tilsat couture og den parisiske stil som kendetegner Pauli Tvillings arbejde som indehaver af […]
Læs mereNordiske Akvareller 2019
Lena Amstrand ”Jag bor på en liten ö utanför Göteborg. Jag älskar att måla utefter hela den svenska och norska västkusten, vid vattnet eller på vattnet i en båt. Vädret är alltid så viktigt har ute, blåsten. sikten och fukten påverkar allt och skiftar hela tiden. Det vill jag måla.Akvarell är så bra till att […]
Læs mereBeata Joanna Przedpełska, Polen
Født og uddannet i Warszawa. har arbejdet som journalist ved radioen i Polen (som forfatter af radioprogrammer med reggae og pop musik) samt ved polske dagblade. Hun har skrevet om kunst, kultur og diplomati. Samtidigt har hun malet og tegnet og hendes foretrukne motiv er den smukke natur: landskaber og blomster. Ligeledes er hun interesseret […]
Læs mereForeningen Nordens 100 års jubilæumsudstilling
Lene Palm Larsen Forenklede landskaber som afspejler, hvor jeg befinder mig i verden.Medlem af BKF, KKS og Apriludstillingen Vibeke Kassow Vibeke og stofferneDet var godt, at tekstilkunster Vibeke Kassow for mange år siden fik foræret nogle kasser med gamle stoffer, bånd, tråd og andre gode sysager, som hun ikke umiddelbart anede, hvad hun skulle stille […]
Læs mereWOJTEK KOWALCZYK
Wojtek Kowalczyk blev født i 1960 i Krakow. Han har en kandidatgrad i arkitektur fra Krakows Tekniske Universitet. Efter sine studier arbejdede han på Institut for arkitekturhistorie og monumentbevaring på det tekniske universitet i Kraków. Senere besluttede han sig for at gøre karriere som kunstner. I sin over 30-årige kunstneriske aktivitet har han gennemført forskellige […]
Læs mereKomedien – en billedrejse med svar på alle vigtige spørgsmål
I perioden 22.1-19.3.2022 viser vi exlibris og grafik, som tager udgangspunkt i et af verdenslitteraturhistoriens mesterværker, nemlig Dante Alighieris ’Den guddommelige Komedie’. På udstillingen kan man opleve 169 stykker grafik og exlibris af vidt forskellige kunstnere, som alle forholder sig til Dantes fortælling om rejsen fra helvede til himlen; Den guddommelige Komedie. Billedrejsen i efterlivets […]
Læs mereKatarzyna Handzlik + Krzystof Marek Bak
Nummer 121 og 122 i udstillingsrækken Nutidens Exlibriskunstnere er med to yngre exlibriskunstnere fra Modern Exlibris Research Studio (Kunstakademiet i Wroclaw). Om kunstnerne: Katarzyna Handzlik er uddannet fra Kunstakademiet i Wrocław, Polen (post.doc samme sted). Hun er ansat som professor på universitetet i Schlesien, hvor hun driver sit eget fagstudie. Desuden var hun med til […]
Læs mereWe Are All Connected
Fernisering d. 13. november fra 11-13. Elever fra tre forskellige folkeskoler i Frederikshavn har deltaget i den globale fredsplakatkonkurrence med temaet ‘Vi er alle forbundne’. Fred og forbundethed er udsagn, vi hellere end gerne støtter op om. Derfor udstiller vi fredsplakaterne på Gallerigangen på museet i perioden november-december. For overskuelighedens skyld har vi delt de […]
Læs merekunsten at cykle til Paris
FERNISERING: Lørdag d. 23. oktober fra 14.00 – 16.00. Kunstneren er til stede på ferniseringsdagen. Åbningstale v/Eric Kaare. I efteråret 2021 lægger den svenske billedkunstner, Ian Rusth, vejen forbi Frederikshavn Kunstmuseum. På sin færd over havet har han medbragt et væld af farverige, sprudlende og livsglade malerier og litografier, der bliver udstillet i perioden 23. […]
Læs mereChristian Krätz
Som en del af udstillingsrækken ‘Nutidens exlibrissamlere’ viser museet samleren Christian Krätz´ mangeårige samlerinteresse. Krätz følte i sit tidlige liv præstekaldet iden for den katolske kirke, men som han selv udtrykker det ‘stod cølibatet mig i vejen’. Den religiøse interesse har han dog taget med sig, hvilket afspejles i samling: Motiverne kredser for størstedelens vedkommende […]
Læs mereErkin Keskin
Den tyrkiske grafiske kunstner, Erkin Keskin, udstiller 25 små grafiske mesterværker på Gallerigangen i september og oktober. Keskin arbejder med sansesammenblanding i sine grafiske værker. Han siger selv: Det vigtigste udgangspunkt for mit arbejde er lyde. Mens jeg undersøger lyd som et koncept, forsøger jeg at udtrykke den lydopfattelse, der dannes i mit sind, sammen […]
Læs mereThere Is a Line
Udstillingen er en undersøgelse af de inviterede kunstnernes forhold til tegning; tegning som begreb og tegning som det man kunne kalde ’kunstens urmedie’. De deltagende kunstnere spænder bredt i deres praksis (og alder, ikke mindst), men er inviteret ud fra en ikke-artikuleret fornemmelse af sammenhæng og sammenstød i deres overordnede praksisser. Udstillingen er en rejse […]
Læs mereDET MENNESKELIGE UDTRYK
Agnete BrinchDet menneskelige udtryk er en naturlig forlængelse af kunstprojektet Kvinder der forandrer verden, hvor missionen er at lave tidløs kunst om kvinder, der forandrede verden og til stadighed forandrer verden for vores og kommende generationer. Min ambition som kunstner, er at understøtte FN´s femte af i alt sytten verdensmål; at fremme kvinders og pigers […]
Læs mereGENTAGELSENS ANATOMI
Jens Galschiøt er i byen med udstillingen ‘Gentagelsens Anatomi’. Han er pissesur og han har taget sin fuckfinger med! Udstillingen undersøger gentagelsens anatomi og den navnløse masses bevægelser – det er en blanding af skulptur, installation og en løftet, humanistisk fuckfinger til alle de ting i verden, der gør mennesket ansigts-, navn- og stemmeløst. Alt […]
Læs mereKALENDER BUND GELSENKIRCHENER KÜNSTLER e.V. 1968
Søren Lehmann Rasmussen er født og opvokset i Frederikshavn, og flyttede til Læsø i 1961. Han blev i meget ung alder interesseret i kunst, og lærte gennem årene mange kunstnere at kende. Allerede som barn begyndte han at samle på billeder af kendte kunstværker og købte tryk, litografier og træsnit. Frederikshavn Kunstmuseum udstiller en tysk […]
Læs mereSTORM & STILLE
Frederikshavn Kunstmuseum indleder det nye år festligt og farverigt med en stor alsidig udstilling af den lokale billedkunstner Anne Marie Johansen. Gennem malerier, skitser, tegninger, illustrationer, skulpturer og meget mere vises kunstnerens udvikling fra legebarn til målrettet kunstner. Anne Marie Johansen (f. 1968), som er autodidakt og arbejder på flere plan, har de sidste ca. […]
Læs mereFIGURATION I RUM
Udstillingen på Frederikshavn Kunstmuseum viser eksempler på hvad der har optaget Keld Moseholm som billedkunstner gennem tiden. Fra det sete og sansede, fra croquis tegninger og skitser til portrætter og naturalistiske skulpturer – til de mere filosofiske og ekspressive – nogle gange surreelle og absurde skulpturer, hvor han bruger den lille runde figur som en […]
Læs mere#DANSK
Hvad er typisk dansk?, spørger kunstneren Artpusher og placerer begrebet bagved det allestedsnærværende hashtag (engelsk)/havelåge (dansk), som mange bruger til at opdele verden i overskuelige kategorier med i 2020. Er det lakrids eller marinerede sild på rugbrød anrettet på musselmalet porcelæn fra Royal Copenhagen? Måske er kongefamilien og Dannebrog noget typisk dansk? Hvorvidt det er […]
Læs mereEMBRACE THE DARKNESS
Med et fælles afsæt i graffitikunsten inden deres indtræden på den etablerede kunstscene har Holm og Mikkelsen skabt det perfekte fundament til en fælles udstilling, hvor deres respektive tematikker kommer til sin ret hver især. Holm har fra den spæde begyndelse haft fokus på ikke-sjældent marginaliserede mennesker – nationalt og internationalt – ligesom eksistentielle spørgsmål […]
Læs mereLYT TIL LIVETS SANG
Agnete Brittasius debuterede på Den Frie i 1967 og har siden da arbejdet konsekvent og fokuseret på at at aflure leret dets hemmeligheder – blandt andet ved legende og nysgerrigt at undersøge utraditionelle sammensætninger af forskellige materialer; ler, træ, plastic, glas, krystal, bronze, guld og tekstil samt udvikle egne – og umiddelbart naturstridige – brændingsteknikker. […]
Læs mere