Poul Sørensen

Poul Sørensen blev udlært malersvend hos Harald Pedersen i 1950 og underviste på Frederikshavn Gymnasium en del år i 70’erne. Han debuterede i 1961 på Kunstnernes Efterårsudstilling og sluttede i 2011 af med udstillingen “50 års kunstnerjubilæum” på Frederikshavn Kunstmuseum. Han var medlem af Kunstnersamfundet og Kunstnersammenslutningen Ovalen, og deltog i mange forskellige udstillingssammenhænge i Danmark og udlandet. I 1988 modtog han Frederikshavn Kommunes Kulturpris.

Poul Sørensens virke som maler og grafiker spænder vidt. Han var i mange år indbegrebet af “byens maler”, og alle kendte hans ikoniske billeder fra Fiskerklyngen og havnen. Johannes Boolsens Stenhave ved Bangsbo Museum med de udtjente møllesten, gamle milesten, stentrug og sten med slibespor blev en stor inspirationskilde for ham, ligesom de store farverige skrotdynger på havnen.

I midten af 1960’erne “opdagede” han grafikken, og det gav ham mulighed for at udtrykke det mere skæve og abstrakte.

Senere trådte naturen tydeligere frem i værkerne med motiver fra Læsø og Færøerne. Han foretog også adskillige rejser til Frankrig, Holland, Tyskland, England, Norge og Sverige.

Poul Sørensen rummede en stilfærdig blufærdighed. Hans tidligste malerier er udført i en enkel, afdæmpet jordfarveskala med en stram billedkomposition. Senere slap han sin sprudlende farvefantasi løs i de efterhånden meget naturalistiske malerier.

På Frederikshavn Kunstmuseum findes ca. 60 grafiske arbejder og en del oliemalerier fra bl.a. Stenhaven og huse og tage fra Bangsbostrand.

Poul Sørensen døde 2. juni 2018 og ligger begravet på Fladstrand Kirkegård i Frederikshavn.