Eyvind Karup Nielsen

Eyvind Karup Nielsen arbejdede som håndværksmaler i en årrække, før han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1950, hvor han udstillede en lang årrække.
Han var medlem af Vrå-udstillingen fra 1963 og til sin død i 1988.

Fra et naturalistisk udgangspunkt udviklede han sin stil hen mod et mere ekspressionistisk formsprog. Lyset og koloritten var det afgørende, og det psykologiske vægtede højere end selve motivet. Han malede mange selvportrætter, som han brugte som afsæt for den skildring af følelser og stemning, som hans malerier også handler om.

Karup var meget velorienteret og glad for musik – især barokmusik (Händel). Inspireret af Emil Nolde og Edvard Munch.

I Frederikshavn Kunstmuseums samling findes både malerier, tegninger og linoleumstryk af Eyvind Karup Nielsen.

Eyvin Karup Nielsen døde den 24. august 1988 og ligger begravet på Fladbjerg Kirkegård i Frederikshavn.