& Exlibrissamling

Kunstner: Jens Galschiøt (f.1954)

Udstillingstitel: Gentagelsens anatomi

Periode: 26. juni – 21. august 2021

Åbningstider: Tirsdag – lørdag 10 – 16

Sommerudstillingen på Frederikshavn Kunstmuseum er med den verdenskendte kunstner, Jens Galschiøt, og hedder ”Gentagelsens anatomi”.

Udstillingen undersøger gentagelsens anatomi og den navnløse masses bevægelser – det er en blanding af skulptur, installation og, det kunstneren kalder, en løftet, humanistisk ”fuckfinger” til alle de ting i verden, der gør mennesket ansigts-, navn- og stemmeløst. Jens Galschiøt er som kunstner både 1000% politisk og – paradoksalt nok -fuldstændig apolitisk: Hans klare formål med livet og med sin kunst er intet mindre end ”at bekæmpe al uretfærdighed i verden”. En ulige kamp på mange fronter!!!

I kampen for retfærdighed er Galschiøt da heller ikke bleg for at tage nogle omgange i bokseringen med denne verdens overgreb, racisme, krige, fattigdom, slaveri, vold og meget andet fra det globale syd, som vi ikke har så meget berøring med i denne del af verden, men som eksempelvis migrant- og børnearbejdere i Qatar, Dubai og Congo har som primært indhold i tilværelsen. Vi glemmer det i en travl hverdag, når koteletterne skal vendes på grillen, men Jens Galschiøt glemmer ikke noget som helst! Den gode hukommelse gør, at det er umuligt for ham at vende den anden kind til. Han kan ikke kigge væk, fordi som han siger: ”Ligeså snart man vender sig bort, har man tabt”.

Jens Galschiøt er altid kontroversiel og blev verdenskendt for sine happenings ved større begivenheder rundt omkring i verden. F.eks. havde Galschiøt, i forbindelse med klimatopmødet i København, opsat en skulptur ”Survival of the Fattest” ved siden af ”Den Lille Havfrue”. Blandt kinesiske dissidenter er han blevet en folkehelt som følge af sit værk ”Pillar of Shame”.

Man møder som regel kunstneren i det offentlige rum og i forbindelse med større begivenheder, hvor han placerer sine klassiske bronzeskulpturer i urbane settings og i politisk-ideologiske hvepsereder, udstyret med (bedragerisk) sigende titler og udsagn. Han er på samme tid installatorisk og happening, street og monumental, skamfuld og håbefuld, symbolistisk og aktivistisk og meget andet modstridende.

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev

Sponsorer:

spar_nord_small


cafe_staehr_logo_small


logo_vinsp


nordjyske_bank_small


Restaurant Empire