& Exlibrissamling

26. oktober til 21. december 2019

Fernisering 26. oktober kl. 14

Danmark: Lene Palm Larsen, Vibeke Kassow, Jørgen Agerbæk, Anne Marie Johansen, Fritz Overgaard
Færøerne: Thorbjørn Olsen, Marius Olsen, Arnold Vegghamar, Eydun af Reyni, Zacharias Heinesen

Lene Palm Larsen

Forenklede landskaber som afspejler, hvor jeg befinder mig i verden.
Medlem af BKF, KKS og Apriludstillingen

Vibeke Kassow

Vibeke og stofferne
Det var godt, at tekstilkunster Vibeke Kassow for mange år siden fik foræret nogle kasser med gamle stoffer, bånd, tråd og andre gode sysager, som hun ikke umiddelbart anede, hvad hun skulle stille op med.
Det var også godt, at hun ikke bare greb kasserne og kylede dem til storskrald, men gav sig til at kigge de mange farverige stoffer og bånd igennem. Og præcis der, hvor hun sad med kassernes indhold i hænderne, opstod tanken om at sy billeder med stof, tråd, bånd og knapper. Ikke stringent patchwork, som så mange andre, men billeder, der med deres stoflige udtryk, fik beskueren til at fordybe sig i de fantasifulde motiver.
Der er noget sært H.C. Andersensk over den autodidakte tekstilkunstners billeder. De er åbne for fortolkning som et eventyr af Andersen. Ved første øjekast ser man det fantasifulde og muntre i billederne, det, der gør, at de kan hænge på et barneværelse og vække begejstring. Men så aner man også et svirp af et skarpt vid, der gør, at billederne må ind på stuens væg til de voksnes fornøjelse.
Præcis som i Andersens eventyr er der et dybere lag i frederikshavner-kunstneren Vibeke Kassows tekstilbilleder.
Ingelise Nygaard Rasmussen – Journalist

Jørgen Agerbæk

Jeg er uddannet på Aarhus kunstakademi 1978 – 82 ved Mogens Gissel og Carl Fårup.
Debuterede på Kunstnernes Påskeudstilling 1980 og Kunstnernes Sommerudstilling i 1980.
Jeg har udstillet mange steder i bl.a. Tyskland, Italien og Holland, og har hvert år udstillet mange steder i Danmark.
I de sidste år er jeg blevet mere og mere glad for at male sæbybilleder. 2 af mine foretrukne motiver i Sæby er Nellemanns Have med paradisæbletræerne og området omkring havnen og åen.
Paradisjorden ligger ved kirkegården lige over for kirken på den anden side af Sæby å.
Et kig hen over Paradisjorden indeholder Sæbys smukke skyline med det gamle værft, ishuset, roklubben, smedjen og kirken.
Stemningen omkring Sæby å og havnen har jeg i mange år prøvet at fange ind på lærredet.
I en ny serie fra 2017 har jeg malet roklubbens begynderhold i havkajak i åen, og i en serie fra 2019 er der fokus på Sæby Nordstrand og kirken.

Anne Marie Johansen

Maler og illustrator
Født i Aalborg, 1968. Vokset op i Aalborg og flyttet til Frederikshavn i 1999.
Rejst på kryds og tværs.
Autodidakt.
Min første udstilling var i Aalborg i 1998.
Bogillustrator. Illustreret bl.a. 17 bøger og ca. 300 salmer (Salmeskabet) samt Bibelfortællinger.
Jeg er fascineret af trækfuglene og det store himmelrum!
Her er plads til mange fortællinger og i fugleperspektiv ses alting mere klart. I mine billeder undersøger trækfuglene nye ruter og himmelen males i mange nuancer. Det er tilladt at drømme! – og lade sig rive med for en stund.
Store lærreder bliver spændt op så himmelen kan folde sig ud: nysgerrigt. Fri for tradition og normer.
Jeg arbejder med motivets rytme og med oliemalingen i mange lag. Det er som en stemning, hvor fortællingen kommer til syne lag for lag.
Lys og mørke følges altid ad.
I billedserien som udstilles netop nu har jeg taget udgangspunkt i “Nordstjernen”. Det siges at tidligere navigerede sømændene efter “Nordstjernen”, da denne stjerne er sand nord.
STELLA POLARIS – KOMPAS – RUMSKROT er titlerne på de udstillede værker.
I 2008 skabte jeg mit bud på en “Engel”. Denne skulptur er udført i Corteenstål, og kan ses i Ravnshøj vest for Frederikshavn.
Siden er en ny skulptur kommet til i samme materiale, og bærer titlen “Amanda’s Happy Hour”.
I 2014 kom “Salmeskabet” til. Illustratoren snedkererede et skab, som nu er en duo.

Fritz Overgaard

Uddannet cand. Pharm. og nu pensioneret lektor fra Frederikshavn Gymnasium.
Jeg har tegnet og malet siden drengeårene og arbejder meget med blyant og oliekridt, akvarel-, olie- og akrylmaleri. Jeg holder meget af flere genrer, især naturalistiske og abstrakte emner. Jeg henter inspiration i naturen, ”opstillinger” og bymiljøer. Fantasien er også en stor inspiration for mig.
Gennem tiden har jeg udstillet på censurerede og ikke-censurerede udstillinger.
I årenes løb har jeg fremstillet (bl.a. tegnet/malet) mange exlibris (bogejermærker).

Torbjørn Olsen

“Torbjørn Olsen (1956) fra Torshavn er den færøske maler siden Mikines, der mest har dyrket portrætmaleriet. Han fik tegneundervisning hos Robert Askou jensen på Glyptoteket i København 1972-74. I portrætmalerierne viser Torbjørn Olsen en evne til indlevelse og karakterisering.
Som de fleste af sin generation maler Torbjørn Olsen landskaber, han dyrker især bymiljøer, de farveglade huses mylder, gavles og tagfladers skarpe mangevinklede kanter, markernes markerede flader og fjeldenes monumentale konturer indgår som grundmotiv for en række malere af denne generation. Men Torbjørn Olsen har fulgt sin egen linje inden for denne motivverden og indtager en central placering gennem sin fornemmelse for farven.
I landskabsmalerier og portrætter fra 1970erne samles stærke farver i smalle pastose penselstrøg på hvid bund og markerer billedets tegning, senere har han arbejdet med farveflader på dominerende bundfarver og dyrket farvens intensitet i store former.”

Marius Olsen

Færøsk gafiker – Født 1963 i Tórshavn
1986-1992 Uddannet på den Nordiske Kunstskole, Finland, Hovedskous Målarskola, Göteborg og Konsthögskolan, Umeå, Sverige
Marius Olsens værker er håndgribelige eksempler på de uendelige muligheder inden for litografi, intaglio og reliefprinting. De viser, hvordan disse teknologier fortsat vil være et inspirerende kunstnerisk medium i fremtiden.
En karakteristik af Marius´ værker er, hvor subtilt og præcist de udføres. Det får netop ikke beskueren til at tænke over hvilket medium, der er anvendt; det kan i stedet blive platformen for det kunstneriske møde.
De grundlæggende ideer og erfaringer tager ofte år at modne, før det endelige resultat er klar til at blive trykt, nummereret og signeret. Trykningsprocessen er så kompliceret, at kun få tryk bliver prydet med en underskrift.

Arnold Vegghamar

Arnold Vegghamar er en færøsk kunstner. Han er født og opvokset i Viðareiði, og har siden han var ganske ung malet. I Danmark har han blandt andet udstillet i Sønderborg, Hirtshals og i Galleri Sct. Gertrud i København.

Eyðun av Reyni

Født i 1951
Uddannet på Askov-Jensens tegneskole og Det Kongelige Kunstakademi i København.
Eyðun av Reyni oplever naturen indefra i en proces, hvor han omsætter det maleriske sprog til små styrende felter. Han har vedvarende dyrket det koloristiske landskabsmaleri og finjusteret sin teknik. Det centrale tema i malerierne er bygden ved havet under det store fjeld, havet og skyerne. Malerierne er komponeret med stærke farver og store penselstrøg i et formsprog, der abstraherer fra motivet.
I 1990erne har han gradvis løsrevet sig fra det figurative islæt og opnået en grad af abstraktion, hvor farvernes rytmik er det bærende element. Det er det helt karakteristiske lys på Færøerne, der træder frem og inspirerer for at blive omsat til en helt særegen billedverden. En billedverden, der træder frem med mange facetter af grønne, brune og blå nuancer.
Eyðun av Reyni henter inspiration fra det lille øsamfunds vældige og ubarmhjertige fjeldvægge, som opbygger en mur af tyst isolation om alt liv på stedet, kun brudt af Atlanterhavets til tider voldsomme brølen. Malerens motiver bliver et kig ned i dale og slugter. De gløder af frugtbarhed, der virker som en udfordring til øernes karrige og spartanske vegetation, og vel ret beset udspringer mere af hans egen fantasi og dens syner, end af den kontante virkelighed.

Zacharias Heinesen

Født 1936
Uddannet på Det Islandske Kunstakademi samt Kunstakademiet i København
Zacharias Karl Ulrik Heinesen er en færøsk kunstmaler. Han er en central skikkelse i den færøske kunsthistorie. Hans kompositioner med kantede fjelde og huse i klare farver, har på det nærmeste dannet skole inden for færøsk kunst.
Zacharias Heinesen koncentrer sig i sine landskabsmalerier om farvens udtrykskraft og intense styrke og om fladens vibrerende liv. Motivmæssigt kredser han i disse år især om temaet bygden ved havet. Husenes gavle, facader og tage indgår i et mønster af flader, som også omfatter de mange små jordlodder, der omgiver bygden. Fladekompositionen fortsætter op i fjeldenes facetterede struktur og skyformationernes figurer. Lodrette, vandrette og diagonale linjer, der signalerer husenes omrids, markskel, stengærder og hegn og landskabsformationers konturer, markerer billedets kubistisk prægede rytme og bevægelse. Farveholdningen karakteriseres af et blåt-grønt register, der spiller op imod røde og gule farver og gyldne islæt af okkertoner. Det foretrukne afbillede landskab er de senere år blevet erstattet af motivmæssige skildringer hvor mennesker, dyr og planter er fremherskende.

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev

Sponsorer:

spar_nord_small


cafe_staehr_logo_small


logo_vinsp


nordjyske_bank_small


Restaurant Empire