& Exlibrissamling

14. januar til 4. marts 2017

aak5i1

Anne Vemming – Annemette Hvid – Annette Zierau – Birthe Johansen – Krestine Harboe

Efter nogle års pause er vi glade for igen at kunne præsenterer nyuddannede kunstnere fra Aarhus Kunstakademi.

aak5i1_2

Susanne Baldus – Jeannie Haugegaard – Karen Thomassen – Lars Rune Hvidberg – Tina Fenger

De deltagende afgangselever fra 2016 er:

Anne Vemming
Jeg arbejder med tekstilcollager på væg samt objekter hængende i rummet.
For at finde ind til værkets udtryk, er det vigtigt for mig, at jeg bruger mine sanser og intuition i måden at arbejde på.
Jeg føler mig frem i værket gennem mine handlinger.
Igennem forskelligt materiale får jeg associationer til det fine og det grove.
Måden jeg bearbejder materialet, ved gentagelser og lag på lag, giver nogle bevidste og ubevidste sammenstød, som opfylder nogle af mine tanker om sanselige værker.

Annemette Hvid Hansen
TID SOM OBJEKT
Flere meter garn har udviklet sig til en undersøgelse af hvordan, jeg ændrer den oprindelige form. Jeg har prøvet med forskellige redskaber og garntyper for at se, hvordan det kommer til at virke. Kan det være et objekt i sig selv, for da at være et samlet værk? Og kan jeg få tiden til at virke som et objekt?
Værket er en undersøgelse af akryl garn, som er blevet til en »heste-tømme«
(En hestetømme kan kun strikkes på pinde uden knopper. En hestetømme er et strikket rør. På engelsk kaldes en hestetømme “I-cord”. Dette navn har den fået af Elizabeth Zimmermann (strikkeguru), som opfandt denne måde at strikke en snor på.)

Annette Zierau
Projektet tager udgangspunkt i træet som materiale og motiv. Jeg bruger forskellige typer af træplader, eks. finer og masonit. Nogle af træpladerne er brækkede og fremstår med ujævne brudflader andre savede ud i mindre irregulære formater eller rektangler.
Jeg forsøger via forskellige maleriske indgreb, at afvriste træet dets primære billede udsagn.  Bemalingen er delvis transparent, således at træets årer og struktur forbliver synlig. Undervejs udforsker og udnytter jeg de” magiske” fantasibilleder og grafiske linjer, som findes i træet. Ud fra de erfaringer jeg gør med træet, maler jeg og tegner på forskellige materialer, lærred og papir. Med tusch og maling formulerer jeg mine forestillinger og fantasier om træets æstetiske kvaliteter i værker, der fremstår som abstraktioner med tilknytning til temaet om træ og tid. Udtrykket er non figurativt og minimalistisk og der opstår en stille dialog mellem det naturlige og bearbejdede.

Birthe Johansen
Min opvækst i det vestjyske er en personlig motivation for projektet.
Jeg er vokset op med, at der altid har hængt døde dyr og indpakkede legemsdele i mit barndomshjem, da både min far og bror var jægere.
Der hang trofæer på væggene, og der blev hverken brugt store ord eller armbevægelser.

Jeannie Haugegaard
For mig er koncept tæt forbundet med tanken, ideen, det tænkte – og æstetikken med det skønne, sanselige og kroppen.
Krop og intellekt.
Krop og ånd.
Jeg oplever, at samtidskunsten i sin berøringsangst overfor æstetik har givet den lavstatus, hvorimod det tænkte og konceptuelle har fået en udpræget højstatus.
Jeg er provokeret af dette hierarki!
En ide forbliver usynlig som værk, kun en tanke, og kan først kommunikeres og opleves, når den netop får krop og æstetik.

Karen Thomassen
Det emne, der optager mig mest som keramiker, er naturen, dels som jeg oplever den i dens skønhed og i dens vildskab, og dels som jeg oplever menneskets relation til naturen. Vi er en del af den, men samtidig udnytter vi den, ændrer den og bruger den som under-holdning.

Krestine Harboe
“Slam nærer”
Med inspiration fra Vølvens spådom med fokus på Yggdrasil, livets træ, samt livets forgængelighed. I de aktuelle værker spiller vølvens virke en væsentlig rolle – nemlig det faktum, at hun udøvede sejd (trolddom) og derigennem trådte ind i en anden dimension efter viden og budskaber. Her er arbejdet med en abstrakt kunstform i keramisk materiale, nærmere porcelæn og stentøjsler.

Lars Rune Hvidberg
De fleste kender Papmaché fra folkeskolen, hvor man lavede sparegrise. Papmachéen blev gemt under lag af maling og andet pynt. I dette værk står det nøgent så avisernes tilfældige skrift og billeder giver det æstetiske udtryk. Formen er holdt enkel så det hjælper til at lede fantasien og drage en ind. Værket henviser også til processen i atelieret, hvor ellers normale hverdagsting bliver til kunst.

Ellen Susanne Baldus
Jeg henter inspiration i naturen, i byen og i forfaldet. Jeg er optaget af det antroposæne og ideen om at jorden er en moderne ruin. Jeg opsøger forfaldet i de synlige menneskeskabte spor for at undersøge dets relation til de usynlige og ubevidste indre ”ruinlandskaber”.
Motiverne transformeres til et poetisk udtryk, der bevæger sig i grænselandet mellem det bevidste og det ubevidste. Et foruroligende sted, hvor dæmoner lurer, hvor noget er skjult, andet anes. Hvor ikke alting er, som du forventer eller tror.
Jeg overfører mine motiver til træplader og graver udtrykket frem med mine skærejern. En langsom, meditativ og indadvendt proces.

Tina Fenger
Værkerne repræsenterer en serie af hoveder og er skabt ud fra en optagethed af stemninger og erindringer.
I mine gemte fotografier har jeg fundet personer, som har haft en stor betydning i mit liv. Disse foto er brugt som udgangspunkt for opbygning af mine malerier.
Igennem bearbejdningen af forskellige materialer, er der undervejs udsprunget bevidste og ubevidste abstrakte elementer og identiteten af personerne opløser sig i en farvetåge.

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev

Sponsorer:

spar_nord_small


cafe_staehr_logo_small


logo_vinsp


nordjyske_bank_small


Restaurant Empire