& Exlibrissamling

25. april til 13. juni 2015

Fornøjelsen ved at samle (på exlibris)

Göbel-Stiegler_4i1

Allerede som barn var jeg en samler. Først og fremmest sten og knudrede grene, som jeg kunstfærdigt bemalede. Senere, som ungt menneske, var jeg begejstret over frimærker, der omhyggeligt blev anbragt efter lande i et album, som jeg ejer den dag i dag. Et andet samleområde var prospektkort – minder om rejser med mine forældre eller hilsener fra venner. Små sukkerpakker og fingerbøl minder den dag i dag om mange rejser. I min studietid i München begyndte jeg at samle på julekrybber fra hele verden, ca. 300 indtil nu, – store og små, mangfoldige og kompakte. Kunstnere fra mange lande og meget forskellige materialer og fremstillinger er repræsenteret og forbinder religiøsitet med kunsthåndværk.
Interessen for exlibris og nytårsgrafik begyndte i midten af 60erne ved en spadseretur hen over ’Auer Dult’, et antik- og loppemarkedet i München for nysgerrige i alle aldre. Som altid opsøgte jeg først en stand med gamle bøger og fandt en mappe, udgivet i 1918: ’Zwölf Buchzeichen von Willy Geiβler’. Jeg blev begejstret over de små exlibris og fik det hele for 2,50 DM. Prisen har jeg aldrig glemt! Der var tale om 25 ark, som jeg i lang tid betragtede med glæde. Så gled de i glemslen og dukkede først op 20 år senere på grund af en flytning. Resultatet blev en kontakt til og optagelse (1989) i det tyske exlibris selskab (DEG), hvor jeg allerede seks år senere (1996) blev bestyrelsesmedlem, – en post som jeg forlod efter 18 spændende år i 2014.
Det første exlibris med mit navn blev et trefarvet silketryk i 1989. Det er udført som eneste exlibris af en møbeldesigner. Det viser ’Veste Ehrenbreitstein’, et motiv fra byen Koblenz, hvor jeg dengang boede. Endvidere er der gengivet mit stjernetegn, stenbukken. Jeg deltog selv i trykprocessen og var selvfølgelig meget stolt over det. Siden dengang er der skabt flere end 200 exlibris med mit navn, udført i stort set samtlige teknikker. Mange er bestillingsarbejder, men der er også mange, hvor en kunstner har overrasket mig med et exlibris som gave. Når jeg går igennem mine arkiveksemplarer, vækkes erindringer om kontakten til kunstnerne, korrespondancen og samtalerne med dem og med andre samlere. I de første år var der ingen bestemt linje i valg af motivet, men i de seneste år blev det til bestemte emner i både bestilling af egne exlibris som i byttesammenhæng.
Nu foretrækker jeg temaer som ’fra forfatteren til læseren’, ’transportmidler og rejser’ samt ’Julen’. De relaterer sig til mit job som forlagsredaktør og fri journalist samt min store interesse for rejser og julekrybber fra hele verden. I 2006 skrev jeg i det tyske exlibris selskabs årbog en omfangsrig artikel om ’transportmidler på exlibris og mindre lejlighedsgrafik’ og i 2010 blev der i forbindelse med det årlige exlibris møde i Berlin (BET) arrangeret en udstilling med dette tema, der senere blev vist på Schloss Burgk. I 2013 blev det til en udstilling hos BET, der viste exlibris og nytårsgrafik (PF) med temaet ’Julen’. Jeg har aldrig talt mine exlibris og PF, men skønner at der er tale om ca. 25.000.
Når Goethe mente, at samlere er lykkelige mennesker, gælder det sikkert også for exlibris samlere. At betragte individuelt bearbejdede grafiske arbejder, åbner op for en vidunderlig verden, hvor fantasi og realitet mødes. Det er altid interessant at se, hvordan det tema, som er bestilt af et exlibris’ kommende ejer, er omsat af kunstneren. Stor er glæden over det færdige resultat, der kan bruges i bøgerne eller anvendes som byttemateriale til andre samlere! Der bygges bro hen over landegrænser, der opstår forbindelser og venskaber. Verdenen forvandles pludselig til en landsby, hvor alle kender hinanden, nybegyndere bliver hilst hjertelig velkommen og der hersker en stor bytteaktivitet – helt op i en høj alder.
Birgit Göbel-Stiegler im März 2015
(Indtil 2003 Birgit Göbel)

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev

Sponsorer:

spar_nord_small


cafe_staehr_logo_small


logo_vinsp


nordjyske_bank_small


Restaurant Empire