& Exlibrissamling

4. oktober – 16. november 2008

At synliggøre det, som jeg oplever fra, i og omkring den fysiske og den spirituelle verden, har altid spillet en større rolle i mit liv. Udtryksformen varierer fra en forestilling (teater/ performance) om graviditet og fødsel på Kvindemuseet i Århus, billeder af energi, oliemalerier og udsmykninger til mine meget specielle blyanttegninger.

Den rene linie. I mit arbejde stræber jeg efter det præcis og klare udtryk. Tænker meget over, hvad er det som jeg med mine evner og kompetence skal yde og udtrykke.

Siden 1996 har jeg arbejdet meget seriøst, specielt med tegning. Først med en serie af tegninger, der beskriver de danske kæmpehøje. Kæmpehøjene, som er et gennemgående fænomen i det danske landskab. En levende forbindelse mellem fortid og nutid; mellem historie og kunst.

Serien omfattede både store og små tegninger. I mit arbejde gik jeg ind i højene og gjorde deres energi synlig på papiret. Ved at udforske deres virkning på mig, forstod jeg gennem tegning, hvordan højene energimæssigt er bygget op. Jeg kunne se sammenhængen mellem den fysiske form og det åndelige og spirituelle indhold. Jeg lyttede, så godt jeg kunne, til deres fortælling nu i vores tid, til mig personligt og på et kollektivt plan.

Billederne blev udstillet bl.a. i året 2000 på en separatudstilling på KunstCentret Silkeborg Bad.

Herefter lavede jeg en serie af tegninger, der beskriver Jerusalem. Jeg modtog et legat fra Knud Højgaards fond og Dansk-Israelsk studiefond til et arbejdsophold i Jerusalem, med ekstra udstillinger og foredrag som følge. Emneskiftet fra de danske gravhøje til Jerusalem er ikke tilfældigt. Den kendsgerning at jeg er født og opvokset i Jerusalem, har givet mig bl.a. en følsomhed for kulturhistorie, og den menneskelige manifestation. Der voksede jeg op i tæt forhold til begreber som historie, arkæologi, religion, mennesket, krig og fred. Jerusalem er en stor by med lang historie og store perspektiver. En by der kan bringe en til at fordybe sig i det eksistentielle, både i det elementære i hverdagslivet og de filosofiske, religiøse og spirituelle spørgsmål. Så mit arbejde kom til at omfatte billeder med blyant, som udtrykker spændingsfeltet mellem krig og kærlighed, skønhed og paradokser, religioner og transformationer og relationer.

I maj 2005 deltog jeg på to udstillinger i Tyskland ved Köln. Parallelt var der en udstilling omkring et projekt af Amnesty International med en beduinstamme øst for Jerusalem. Titlen på udstillingen var »Jerusalem – Stadt des Friedens?«. Jeg har udstillet billeder om emnet »Jerusalem« og »Mellem krig og kærlighed«, samt billeder der har inspiration i den nye og gamle testamente.

Siden foråret 2005 har jeg udviklet ideen på en udstilling på Mikkelberg-Center for nordisk kunst og cricket i Tyskland ved Husum, efter opfordring af Mikkelbergs leder Henry Buul.

Emnet var grænser. Personligt har jeg emnet tæt inde på livet. Jeg har på min egen krop oplevet, hvordan grænser blev ændret ved krig og ved fredelige aftaler. Jeg har i tidens løb flyttet mange fysiske og psykiske grænser og gik meget helhjertet ind i denne formidlende kreative proces.

Udstillingen blev til i oktober og november 2006 med titlen »Grænser i Tegning, Tekstil og Lyrik«.

Et stort emne og meget aktuel i vores globaliseringsproces. Fra geografiske og nationale grænser til personlige grænser. Grænser mellem mennesket og universet, himlen og jorden. Grænse mellem det sorte og det hvide – stregen og fladen. Økonomisk støtte fik vi af Grænseforeningen.

nurith_lumer-klabbers

reflektion

det-er-muligt

Nurith Lumer-Klabbers · Langballevej 5, Vinding, 8654 Bryrup. Tlf. 75 75 42 16, mobil: 30 95 96 75

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev

Sponsorer:

spar_nord_small


cafe_staehr_logo_small


logo_vinsp


nordjyske_bank_small


Restaurant Empire