& Exlibrissamling

24. juni til 19. august 2017

Aliona Vouchok, BY – Robert Baramov, BG – Oleg Naboka, UA – Anna Grmelova, CZ

I 1986 blev der i et samler-tidsskrift efterlyst årbog 1916 af den schweiziske Alpe Club (Schweizerischer Alpen Club). Jeg ejede bogen og svarede på annoncen. Samtalen med den søgende, en dame fra Bern, udviklede sig mere og mere til en hyldest til exlibris. At disse ejermærker, som man sætter på indersiden af en bog, er noget man samler på, viste jeg, indtil dette tidspunkt, ikke. På hendes invitation kørte jeg med bogen til Bern, hvor jeg blev hilst velkommen af en imødekommende og åbenbart dannet dame, som gav mig en omfangsrig introduktion, som havde langtrækkende følger.
”Langtrækkende følger” fordi jeg fra denne dag blev smittet med en exlibris virus og den dag i dag, 30 år senere, fortsat ”lider” af den. Den elskelige dame, som viste sig at være sekretær i den schweiziske exlibris Club, forstod at begejstre mig for exlibris og få mig meldt ind i foreningen. Et år senere fik jeg mit første exlibris, skabt af den belgiske kunstner Hedwig Pauwels.
Med held og mange velvillige venners hjælp overalt i Europa lykkedes det mig, hele tiden at øge min samling, både i antal og kvalitet.
De omkring 200 exlibris af mange forskellige kunstnere, som er skabt til mig og min familie, vidner også om den hjælp og understøttelse fra internationale kunstnere, som den dag i dag skaber originale grafiske værker. De fleste af disse kunstnere kommer fra den østlige del af Europa, hvor der også i dag på kunstakademierne undervises i original grafik.
I de første år voksede samlingen og min viden angående trykteknik og de forskellige kunstneres stil. På nationale og internationale møder ses samlere og kunstnere samt specialiserede antikvarboghandlere, der kan afgives bestillinger af exlibris og byttes eller købes exlibris og relevant litteratur.
I løbet af årene er der sket en specialisering med hensyn til motiver i mine exlibris. Hertil hører bl.a. ’Narreskibet’ og ’Memento Mori’.
Foruden exlibris til mig og min familie har jeg også søgt efter gamle exlibris fra det 16. til første halvdel af det 20. århundrede og har således opbygget en afrundet samling, der afspejler både udviklingen indenfor de grafiske teknikker og kunsten gennem fem århundreder. Tyngdepunktet er her exlibris fra det 15. og 16. århundrede samt den såkaldte Jungenstilperiode omkring 1900, hvor exlibris definitiv blev til et samleobjekt.
Hos samlere i min alder opstår i stigende udstrækning spørgsmålet, hvad der skal ske med en samling, der opbygget gennem flere årtier før eller efter døden. Endnu har jeg ikke besluttet mig, fordi beskæftigelsen med min samling skaber megen glæde og tilfredshed.

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev

Sponsorer:

spar_nord_small

galleri_nord_small

cafe_staehr_logo_small

park_hotel_small

nordjyske_bank_small